Nowy zakres działania Dowódcy Operacyjnego i Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego / New scope of operation of the Operational Commander and the Chief of the General Staff of the Polish Army / Nuevo alcance de operación del Comandante de Operaciones y el Jefe del Estado Mayor General del Ejército Polaco /

Szanowni Państwo,

 

najwyższej wagi i groźny z punktu widzenia obronności Polski projekt ustawy przedłożony został Sejmowi przez premiera Rzeczpospolitej Polskiej w dniu 17 lipca 2018 roku.

Projekt tej ustawy przewiduje uchylenie punktu 1 w artykule 11b w ustępie 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430 i 2217 oraz z 2018 r. poz. 138 i 398), mianowicie:

2.  Do zakresu działania Dowódcy Operacyjnego w szczególności należy:

1) planowanie, organizowanie i prowadzenie operacji w ramach użycia Sił Zbrojnych do czasu mianowania Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i przejęcia przez niego dowodzenia;

Co to oznacza? Dowódca Operacyjny jest właściwy w zakresie dowodzenia operacyjnego częścią Sił Zbrojnych podporządkowaną mu na podstawie decyzji Ministra Obrony Narodowej. Uchylenie tego zapisu usunęło najważniejszą z kompetencji Dowódcy Operacyjnego – kluczową dla bezpieczeństwa militarnego Polski.   

Art. 2. W ustawie z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1430 i 2217 oraz z 2018 r. poz. 138 i 398) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 11b w ust. 2 uchyla się pkt 1;

Uchylony punkt dotyczy kompetencji Dowódcy Operacyjnego

Premier Rzeczpospolitej przedstawił Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej oraz ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.

Dnia 10 listopada 2018 roku prezydent podpisał ustawę.

Teraz najważniejsza z kompetencji Dowódcy Operacyjnego jako wojskowego przejdzie do rąk jednego polityka. 

***

Red. / Editor: Adam Lech Janowski, 21.11.2018 r.

***

Ladies and gentlemen,

the most important and dangerous from the point of view of the defense of Poland, the bill was submitted to the Sejm by the Prime Minister of the Republic of Poland on 17 July 2018.

The draft law provides for the repeal of item 1 in Article 11b in paragraph 2 of the Act of November 21, 1967 on the Universal Defense of the Republic of Poland (Journal of Laws of 2017, item 1430 and 2217, as of 2018, item 138 and 398 ), namely:

2. The operational scope of the Operational Commander shall include in particular:

1) planning, organizing and conducting operations within the framework of the use of the Armed Forces until the Supreme Commander of the Armed Forces has been appointed and takes over command;
What does it mean? The Operational Commander is competent in commanding an operational part of the Armed Forces subordinate to him on the basis of a decision of the Minister of National Defense. The repeal of this provision removed the most important competence of the Operational Commander – crucial for the military security of Poland.

Art. 2. In the Act of November 21, 1967 on the Universal Defense of the Republic of Poland (Journal of Laws of 2017, items 1430 and 2217 and 2018 items 138 and 398), the following changes shall be made: ) in art. 11b in paragraph 2 point 1 is deleted;

The repealed point concerns the competence of the Operational Commander

The Prime Minister of the Republic presented to the Sejm of the Republic of Poland a draft law amending the act on the office of the Minister of National Defense and the act on universal defense of the Republic of Poland.

On November 10, 2018, the president signed the law.

Now the most important competence of the Operational Commander as a military officer will pass into the hands of one politician.

***

Damas y caballeros,

El más importante y peligroso desde el punto de vista de la defensa de Polonia, el proyecto de ley fue presentado al Sejm por el Primer Ministro de la República de Polonia el 17 de julio de 2018.

El proyecto de ley prevé la derogación del artículo 1 en el artículo 11b del párrafo 2 de la Ley de 21 de noviembre de 1967 sobre la Defensa Universal de la República de Polonia (Revista de Leyes de 2017, artículos 1430 y 2217, a partir de 2018, artículo 138 y 398), a saber:

2. El alcance operativo del Comandante operacional incluirá, en particular:

1) planificar, organizar y llevar a cabo operaciones en el marco del uso de las Fuerzas Armadas hasta que el Comandante Supremo de las Fuerzas Armadas haya sido nombrado y asuma el mando;
Qué significa eso? El Comandante de Operaciones es competente para comandar una parte operativa de las Fuerzas Armadas subordinadas a él sobre la base de una decisión del Ministro de Defensa Nacional. La derogación de esta disposición eliminó la competencia más importante del Comandante de Operaciones, crucial para la seguridad militar de Polonia.

Art º. 2. En la Ley del 21 de noviembre de 1967 sobre la Defensa Universal de la República de Polonia (Revista de Leyes de 2017, ítems 1430 y 2217 y 2018, artículos 138 y 398), se harán los siguientes cambios:) en el art. 11b en el párrafo 2 se suprime el punto 1;

El punto derogado se refiere a la competencia del Comandante operacional

El Primer Ministro de la República presentó al Sejm de la República de Polonia un proyecto de ley que modifica el acta de la oficina del Ministro de Defensa Nacional y el acta de defensa universal de la República de Polonia.

El 10 de noviembre de 2018, el presidente firmó la ley.

Ahora, la competencia más importante del Comandante Operacional como oficial militar pasará a las manos de un político.

 

***

Xonimlar va janoblar,

Polsha mudofaasi nuqtai nazaridan eng muhim va xavfli loyiha 2018 yil 17 iyulda Polsha Respublikasi Bosh vaziri tomonidan Sejmga taqdim etildi.

Qonun loyihasida Polsha Respublikasi Umumjahon mudofaasi to’g’risidagi 1967 yil 21-sonli Qonunning 2-bandining 11b-moddasi 1-bandi (2017 yilgi jurnali, 1430 va 2217-moddalari, 2018 yilgi modda 138 va 398), shu jumladan:

2. Operativ qo’mondonning operativ ko’lami quyidagilarni o’z ichiga oladi:

1) Qurolli Kuchlarni ishlatish doirasida rejalashtirish, tashkillashtirish va o’tkazish, Qurolli Kuchlarning Oliy Bosh qo’mondoni etib tayinlanguniga qadar;
Bu nimani anglatadi? Operatsiya boshlig’i Milliy Mudofaa Vazirining qarori asosida unga bo’ysindirilgan Qurolli Kuchlarning operativ qismini boshqarish uchun vakolatli hisoblanadi. Ushbu qoidani bekor qilish Polshaning harbiy xavfsizligi uchun o’ta muhim bo’lgan “Operatsion qo’mondon” ning eng muhim vakolatlarini olib tashladi.

San’at. 2. 1967 yil 21 noyabrda Polsha Respublikasi Umumjahon mudofaa to’g’risida Qonun (2017 yilgi jurnali, 1430 va 2217 va 2018-moddalari 138 va 398-moddalari) da quyidagi o’zgarishlar amalga oshiriladi: 11-bandning 2-bandi 1-bandi o’chirildi;

Bekor qilingan nuqta Operatsion Qo’mondonning vakolatiga taalluqlidir

Respublika bosh vaziri Polsha Respublikasi Seysmiga Milliy Mudofaa Vaziri va Polsha Respublikasining umumiy himoyasi to’g’risidagi qonunga o’zgartirish kirituvchi qonun loyihasini taqdim etdi.

2018 yil 10 noyabrda prezident qonunni imzoladi.
Endi Operatsiya boshlig’i – harbiy ofitserning eng muhim vakolati – bu siyosatchining qo’lida.

 

***

Пані та панове,

найбільш важливим і небезпечним з точки зору захисту Польщі, законопроект був поданий до Сейму Прем’єр-міністром Республіки Польща 17 липня 2018 року.

Законопроект передбачає скасування пункту 1 статті 11b пункту 2 Закону від 21 листопада 1967 року про універсальну оборону Республіки Польща (Журнал законів 2017 року, пункти 1430 та 2217, станом на 2018 рік, пункт 138 та 398), а саме:

2. Оперативний обсяг Оперативного командира повинен включати, зокрема:

1) планування, організація та проведення операцій в рамках використання Збройних Сил, доки Верховний Головнокомандувач Збройних Сил не буде призначений і перейде на посаду;
Що це означає? Оперативний командувач компетентно керує оперативною частиною підпорядкованих йому Збройних сил на підставі рішення міністра національної оборони. Скасування цього положення виключає найважливішу компетенцію “Оперативного командувача”, що є ключовим для військової безпеки Польщі.

Ст. 2. У Законі від 21 листопада 1967 р. Про Універсальний захист Республіки Польща (Журнал законів 2017 р., Пункти 1430 та 2217 та 2018, пункти 138 та 398), внесено такі зміни: в ст. 11b в пункті 2, пункт 1 вилучається;

Скасований пункт стосується компетенції оперативного командувача

Прем’єр-міністр Республіки представив Сейму Республіки Польща законопроект про внесення змін до акта про посаду міністра національної оборони та закон про загальну оборону Республіки Польща.

10 листопада 2018 року президент підписав закон.
Тепер найважливіша компетенція Оперативного командувача – військового офіцера – перейде в руки одного політика.

***

Meine Damen und Herren,

Der aus Sicht der Verteidigung Polens wichtigste und gefährlichste Gesetzentwurf wurde am 17. Juli 2018 vom Ministerpräsidenten der Republik Polen dem Sejm vorgelegt.

Der Gesetzentwurf sieht die Aufhebung von Punkt 1 in Artikel 11b in Absatz 2 des Gesetzes vom 21. November 1967 über die allgemeine Verteidigung der Republik Polen vor (Journal of Laws von 2017, Punkt 1430 und 2217, Stand 2018, Punkt 2018) 138 und 398), nämlich:

2. Der Einsatzbereich des Operationellen Befehlshabers umfasst insbesondere:

1) Planung, Organisation und Durchführung von Operationen im Rahmen des Einsatzes der Streitkräfte bis der Oberbefehlshaber der Streitkräfte ernannt ist und das Kommando übernimmt;
Was heißt das? Der Befehlshaber ist befehligt, einen operativen Teil der ihm unterstellten Streitkräfte auf der Grundlage einer Entscheidung des Verteidigungsministers zu befehligen. Durch die Aufhebung dieser Bestimmung wurde die wichtigste Zuständigkeit des “Operationellen Befehlshabers” aufgehoben, der für die militärische Sicherheit Polens entscheidend ist.

Kunst. 2. Im Gesetz vom 21. November 1967 über die allgemeine Verteidigung der Republik Polen (Gesetzblatt 2017, Punkte 1430 und 2217 und 2018, Punkte 138 und 398) werden folgende Änderungen vorgenommen:). In Absatz 2 Absatz 11b wird Nummer 1 gestrichen.

Der aufgehobene Punkt betrifft die Zuständigkeit des Operationellen Kommandanten

Der Ministerpräsident der Republik legte dem Sejm der Republik Polen einen Gesetzesentwurf vor, mit dem das Gesetz über das Amt des nationalen Verteidigungsministers und das Gesetz über die allgemeine Verteidigung der Republik Polen geändert wurden.

Am 10. November 2018 unterzeichnete der Präsident das Gesetz.
Nun wird die wichtigste Kompetenz des Einsatzkommandanten – eines Militärs – in die Hände eines Politikers gehen.

***

Mesdames et Messieurs,

le plus important et le plus dangereux du point de vue de la défense de la Pologne, le projet de loi a été soumis au Sejm par le Premier ministre de la République de Pologne le 17 juillet 2018.

Le projet de loi prévoit l’abrogation du point 1 de l’article 11b du paragraphe 2 de la loi du 21 novembre 1967 sur la défense universelle de la République de Pologne (Journal des lois de 2017, points 1430 et 2217, à partir de 2018, 138 et 398), à savoir:

2. La portée opérationnelle du commandant opérationnel comprend notamment:

1) planifier, organiser et mener des opérations dans le cadre de l’utilisation des forces armées jusqu’à ce que le commandant suprême des forces armées ait été nommé et pris en charge;
Qu’est-ce que ça veut dire? Le commandant des opérations est compétent pour commander une partie opérationnelle des forces armées qui lui est subordonnée sur décision du ministre de la Défense nationale. L’abrogation de cette disposition a supprimé la compétence la plus importante du “commandant opérationnel”, essentielle pour la sécurité militaire de la Pologne.

Art. 2. Dans la loi du 21 novembre 1967 sur la défense universelle de la République de Pologne (Journal des lois de 2017, points 1430, 2217 et 2018, points 138 et 398), les modifications suivantes sont apportées:) à l’art. 11b au paragraphe 2, le point 1 est supprimé;

Le point abrogé concerne la compétence du commandant d’opération

Le Premier ministre de la République a présenté au Sejm de la République de Pologne un projet de loi modifiant la loi sur les fonctions de ministre de la Défense nationale et la loi sur la défense universelle de la République de Pologne.

Le 10 novembre 2018, le président a signé la loi.
La compétence la plus importante du commandant d’opération – un officier de l’armée – passera entre les mains d’un politicien.

***

Damer och herrar,

Den viktigaste och farligaste från Polens försvar, var propositionen till Republiken Polens premiärminister Sejm den 17 juli 2018.

Lagförslaget innehåller bestämmelser om upphävande av punkt 1 i artikel 11b i stycket 2 i lagen av den 21 november 1967 om Republiken Polens universella försvar (tidskriften 2017, tidningen 1430 och 2217, från och med 2018, punkt 138 och 398), nämligen:

2. Den operativa befälhavarens operativa räckvidd skall särskilt omfatta

1) planera, organisera och genomföra operationer inom ramen för användningen av Försvarsmakten tills Försvarsmaktens högsta befälhavare har utsetts och tar över kommandot;
Vad betyder det? Den operativa befälhavaren är behörig att beordra en operativ del av Försvarsmakten som är underordnad honom på grundval av ett beslut av ministern för försvar. Upphävandet av denna bestämmelse undanröja den viktigaste kompetensen hos “Operations Commander” – avgörande för Polens militära säkerhet.

Konst. 2. I lagen av den 21 november 1967 om Republiken Polens universella försvar (Journal of Laws 2017, punkterna 1430 och 2217 och 2018, punkterna 138 och 398) ska följande ändringar göras:) i art. 11b i punkt 2 punkt 1 utgår

Den upphävda punkten gäller den operativa befälhavarens kompetens

Republikens premiärminister lade fram Republiken Polens Sejm ett lagförslag om ändring av rättsakten på ministeriets försvarsministeriets sida och lagen om Republiken Polens universella försvar.

Den 10 november 2018 undertecknade presidenten lagen.
Nu kommer den viktigaste kompetensen hos den operativa befälhavaren – en militär officer – att gå i händerna på en politiker.

***

Opracowanie / Editor: Adam Lech Janowski, 21.11.2018 r.